Ons Spotlight Jaaroverzicht 2018

In de 199ste Spotlight van vrijdag 28 december blikten we terug op een mooi theaterjaar waarin ons team hele mooie maar ook hilarische herinneringen heeft. Er waren voor ons hele mooie en interessante ontmoetingen.
Behalve heel fijn nieuws, moesten we helaas ook enkele droevige berichten brengen over o.m. acteurs, actrices en muzikanten die ons afgelopen jaar ontvielen. Zie ons overzicht >

Spotlight had dit jaar alweer haar 4de jaargang sinds het begin op 6 maart 2015.
Het gehele team van Spotlight kende het afgelopen jaar weer vele hoogtepunten, teveel om allemaal op te noemen. Daarom zullen we er een paar uithalen die voor ons bijzonder waren.
Zo waren we veelvuldig te vinden bij landelijke premières van musicals m.n. in december. Er gingen maar liefst drie musicals in première, zoals Addams Family, Charley maar ook Cats met voor ’t eerst in Nederland een Engelse cast die volgend jaar van 16 t/m 22 april in ’t Chasse in Breda komen.
Op 1 mei waren wij te gast bij 7,5 jaar Soldaat van Oranje waar we niet alleen (voor ’t eerst) deze prachtige en bijzondere musical zagen, maar ook producent Fred Boot sprak en Theo Martijn Wever die op dat moment de hoofdrol (Erik Hazelhoff Roelfzema) speelde. Erg bijzonder was het moment dat wij konden met onze camera konden vastleggen toen de laatste overlevende van de Engelandvaarders hem de hand schudde en Theo Martijn op zijn beurt complimenteerde (zie foto). Een moment once in a lifetime en Theo Martijn was erg blij dat wij dit hadden vastgelegd.

Sidekick en medeproducer Vasco had zijn eerste interview met niet zo maar iemand, nl. met DJ Armin van Buuren tijdens de opening door hem van de 6de Muziekkids Studio in Utrecht. Beetje spannend vond Vasco ’t wel maar hij flikte het hem wel. Een prachtige maar ook emotionele opening die op ons veel indruk maakte.

We waren overigens ook wat vaker op locatie en deze trend willen we zeker ook in 2019 gaan voortzetten. Natuurlijk hadden we ook regelmatig gasten hier live in de studio zoals de Engels/Schotse singer-songwriter McGoozer die een paar nummer hier live inzong en zichzelf op de akoestische gitaar begeleidde. McGoozer komt uit een muzikale familie (broer van eerste drummer en medeoprichter van Simple Minds en Owen Paul die met Favorite Waste Of Time medio 80’s een hit had).

Wie waren zo onder meer te gast afgelopen jaar?

Eigenlijk mogen we wel stellen dat ‘t iedere week weer een feestje was voor ons om het programma te maken, zowel in de voorbereidende als in de uitvoerende fase op de vrijdagavond tussen 7 en 9 uur. Wij geven artiesten en de theaters een podium en zo is het. En omdat we dit als doel hebben, willen artiesten daar graag iets voor doen.

Het jaar 2018 begon al verrassend met Derek Ogilvie die met zijn readings in De Kring kwam. Na afloop een gezellig biertje met hem gedronken. Werkelijk mooi is dat wij na ons interview met hem een vraag kregen van een moeder of Derek een ouderpaar kon helpen met hun kind. Inmiddels is hij daar een aantal keren geweest en gaat het een stuk beter met hen allemaal. Het voelt natuurlijk bijzonder fijn als je als programmamaker daar deel van mag uitmaken en je soms ook een doorgeeffunctie kan hebben.

Mooie ontmoetingen

Bijzonder waren ook de ontmoetingen weer met werkelijk vriendelijke en mooie mensen zoals Renee Soutendijk en Victor Reinier in De Maagd na afloop van hun toneelstuk Roem. Met een drankje in onze handen spraken we over onze kleinkinderen, over acteren enz.
We ontdekten de Vlaamse singer-songwriter Jasper Steverlinck die enkele weken daarna op het Bergse poppodium optrad.

En dan met Rob de Nijs backstage. Zeker voor onze redacteur Ellen zeer bijzonder. Zij waardeert zijn muziek al jaren en nu was daar die ontmoeting met die zanger die zij al zo lang zo leuk vindt en dan nog bitterballen met hem eten ook!

Ook te gast was Janouk Kelderman en de acteurs uit het eerste grote theaterstuk over de Tour de France zoals Koen van Dongen en George Stander (Kasseien naar het boek van John van Ierland), en wat dacht je van topzangeressen als Lisa Loïs en Shirma Rouse die resp. een ode brachten aan Adele en Aretha Franklin. En Maaike Ouboter die met een prachtig nieuw album en theatertour kwam.
Antje Monteiro schoof bij ons later in de zomer aan om te praten over haar nieuwe album maar natuurlijk ook over haar rol als Donna in Mamma Mia.
Vaak regionaal maar soms ook pakken we items die landelijk groot in het nieuws komen. Theatervoorstellingen die helaas niet altijd in onze regio komen maar waar wel mensen uit onze regio naartoe gaan.

Behalve als presentator van Spotlight kroop Mario begin dit jaar ook in de huid van een concertfotograaf toen hij Sven Komp, de leadzanger van de Duitse tributeband Still Collins aanbood om foto’s te maken in De Maagd en dat wilden de dame en heren van de band die de heerlijke muziek van Genesis en Phil Collins speelden wel. De foto’s staan op hun website (zie één daarvan rechts).

Kluchten en musicals

Met Adje (weet je wel uit het programma van Paul de Leeuw) hadden wij een gezellig interview toen hij één van de hoofdrollen had in De Vlaamsche Pot maar dan in kluchtvorm. De nieuwe productie van Arjan van Bavel komt er alweer aan: Medisch Centrum Best! Dat wordt weer lachen, gieren en brullen! Aan het eind vroeg ik aan Arjan of hij een jingle wilde inspreken … uh ja maar dan doet hij dat wel op zijn manier 🙂

En dan met de cast van Evita in Schiedam waar we ruim de tijd kregen om Rene van Kooten, Paul Donkers, Esmee Dekker maar ook Brigitte Heitzer te kunnen spreken. Super leuk!

Leuk en zeer vermakelijk was het onderonsje dat ik had met Anne-Marie Jung. Zij was onder meer aanwezig tijdens de Kringproef in september. Ook van haar hand zal in het nieuwe jaar weer iets moois verschijnen.

Gezellig met de mensen van het theater

Maar natuurlijk hadden we ook regelmatig gasten uit onze regio zoals de BOV (een paar natuurlijk dankzij The Producers in maart dit jaar), TMC (die een schitterende versie van de musical Grease bracht), ‘t Roosendaals Gemengd Koor en Dansatelier Roosendaal. Bij aanvang van het nieuwe theaterseizoen in september gingen we langs Erik de Rooij (programmeur van De Maagd), kwamen Jan-Hein Sloesen (directeur De Kring) en Jacques Boonman (Podium Reimerswaal) naar de studio. Ellen Shae (de Zeeuwse singer-songwriter kwam live bij ons in de studio zingen en Loes Evegaars van ’t Inviteater vertelde ons alles over Kat De Gelaarsde die zij op de planken brachten.

In de zomer – zoals gebruikelijk – besteedden we weer aandacht aan de zomerfestivals in o.m. het Openluchttheater Nispen en Vrouwenhof. In het laatste theater traden afgelopen zomer The Voice Of Holland sterren Kimberley, Demi en Maan op en met hen hadden we leuke interviews daar op locatie die je zowel in beeld als in geluid via You Tube kunt bewonderen.

Regionoten nu landelijk bekend

En dan natuurlijk … om niet te vergeten de Bergse Liesanne van Dongen die wij op locatie bezochten, al eerder toen ze in ’t ensemble meedeed van My Fair Lady maar ook dit jaar weer toen ze hier in de studio was om te vertellen over haar eerste professionele productie en Evita waar ze nu nog steeds in speelt (die overigens volgend jaar ook nog naar Breda komt).
Er waren nog meer regionoten die in professionele producties spelen en speelden. Merijn Oerlemans die in Bella Italia de mooiste Italiaanse liedjes zong en nu schittert in Kruistocht in Spijkerbroek die eind december nog in De Maagd te zien was.

Primeur!

Op de valreep beleefden we nog een ware primeur op donderdag 20 december toen – voor ’t eerst – een Engelse cast in Nederland de welbekende musical Cats in première bracht. Komende maanden reizen ruim 30 “katten” door ons land.

Wij – Ellen, Vasco en Mario – bedanken iedereen die ons steunen, natuurlijk alle theaterimpressariaten, artiesten en theaters die hun medewerking verleenden maar ook zeker alle mediabegeleiders die het gehele jaar maar zeker op persdagen altijd druk in de weer zijn om het de media zo goed mogelijk naar de zin te kunnen maken. Op naar een nieuw theaterrijk en mooi 2019!

Zoekresultaten voor:

We gebruiken dit voor de volgende doeleinden: analyseren van de activiteit op de website, integreren van social media, personaliseren van content en marketing, informatie op een apparaat opslaan en/of openen, gepersonaliseerde advertenties, advertentiemeting, inzichten in het publiek en productontwikkeling. We kunnen ook je precieze geolocatie gegevens gebruiken, indien je daar toestemming voor geeft.