Percossa slaat er goed op los!

4.5/5
4.5/5
Percossa Spotlight.fm

Woensdagavond zagen we in Theater De Maagd in Bergen Op Zoom Double Bill, de nieuwste show van de slagwerkgroep Percossa.
Vorige week spraken we in Spotlight al met één van het Haagse viertal, René Spierings die er al ongeveer vanaf het eerste uur bij is. Daarin vertelde hij al dat Double Bill een Best Of is van twee theatershows. Voor de pauze zagen we inderdaad de highlights uit “10 jaar van de straat” die zij in 2008 in de theaters brachten. Na de pauze konden we genieten van de hoogtepunten uit de 2012 productie K.O. (Knock Out).

Straattheater

Al meer dan 20 jaar heeft deze groep in de theaters heel veel succes. Het begon al eind jaren 80 met straattheater, o.a. in Zuid-Frankrijk waar ze honderden mensen al wisten te vermaken.
Het theatersucces beleeft Percossa niet alleen in Nederland maar ook in België en zelfs ver buiten deze grenzen. Zo zijn ze bijvoorbeeld al een aantal malen op tour geweest in Taiwan. Vergeet ook de samenwerkingen met de grote orkesten en balletgezelschappen niet. Overal zou je zo maar Percossa kunnen tegenkomen.

Energiek en humoristisch

Nu was het op en top genieten van dit viertal dat er werkelijk zeer gecontroleerd en met zeer veel creatieve inslag er op los sloeg. Op slaginstrumenten maar ook op andere wonderlijke instrumenten die prachtig geluid produceerden. Ze weten overal wel geluid uit te krijgen. Ook uit hun stemmen die zeer mooi samenvallen met het geluid dat ze uit hun instrumenten weten te toveren. Mocht je denken alleen met drummende mannen te maken te krijgen dan heb je het goed mis want ook uit de meest aparte dingen weten ze soms zeer subtiele klanken te halen. Bokshandschoenen? Stoelen? Waterbakken met halve kalebassen? Het komt allemaal voorbij in Double Bill.

Het is prachtig, dan weer energiek maar vooral ook zeer humoristisch. Het is muziek maar het is zeker ook kleinkunst en de illusie wordt ook zeker niet geschuwd.
Hoe krijg je zoveel zand uit je hand als er aanvankelijk maar een beetje uit de schoen van Eric komt? En zweven ze in het begin nou echt door de lucht of worden we met een flinke dosis gezichtsbedrog om de tuin geleid. Het maakt niet uit. Je wordt zo’n twee uur heerlijk vermaakt. Wegdromen bij meditatiemuziek, hard lachen om de dwaze stokkenscene of stampend en klappend met de heren meedoen want stilzitten is gewoon niet te doen tijdens Double Bill. Heb je de shows uit 2008 en 2012 gemist dan is dit je kans. Je kunt ze met deze compilatie nog zien t/m 8 februari.

Meer info:

Percossa speellijst >

Zoeken

Zoekresultaten voor:

We gebruiken dit voor de volgende doeleinden: analyseren van de activiteit op de website, integreren van social media, personaliseren van content en marketing, informatie op een apparaat opslaan en/of openen, gepersonaliseerde advertenties, advertentiemeting, inzichten in het publiek en productontwikkeling. We kunnen ook je precieze geolocatie gegevens gebruiken, indien je daar toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in. Je keuze geldt voor deze website en kun je opnieuw aanpassen door de cookies te verwijderen uit je browser en onze website opnieuw te bezoeken. Deze banner zal vervolgens opnieuw getoond worden. Lees meer in ons privacybeleid.