Zodiac …. confronterend en uniek in zijn soort!

4.5/5
4.5/5

Eindelijk weer eens naar het theater en dit keer staat de langverwachte première op onze agenda. Eind april kregen we als pers al een sneak peek maar nu is dan die officiële première waar behalve een groot deel van de (theater) pers ook collega’s uit het vak aanwezig zijn.Via één van de vier ingangen die elk één aards element aanduiden, betreden we deze iconische locatie. Zes jaar geleden hadden we nog niet bedacht dat de Bredase koepelgevangenis decor zou gaan bieden aan theaterproducties van Roox Live én van Stichting Zodiac.
Maar echt, die koepel is geweldig en daar kun je zoveel mooie dingen mee doen op cultureel vlak.

Nadat het publiek plaats heeft toegewezen gekregen door de hosts in de tribunes aarde, vuur, water en lucht reizen we af naar 2031, het jaar waarin we de aarde voorgoed lijken te hebben verpest. Alle tekens van ons dierenriem hebben na kort overleg besloten dat Bo de boogschutter (Samir Hassan) de vier elementen maar op moet halen zodat de aarde daarna verdwijnt in het immense heelal. We hebben het duidelijk verknoeid en dat wordt in de eerste minuten al snel duidelijk. Secretaris-Generaal Frederik (René van Kooten) probeert in alle wanhoop de aarde te redden maar zonder veel succes want ja is het niet angstig actueel als je dagelijkse berichtgeving volgt over het getouwtrek in de wereld tussen de grote machten?
Zijn dochter Evi (Dominique de Bont) probeert hem op het juiste pad te houden. Bo die inmiddels op aarde de elementen probeert te verzamelen, gaat van de aarde houden maar ook bloeit er iets op tussen Evi en hem. Hoe loopt dat af? En hoe loopt het af met onze aarde?

Denk niet dat je met de musical Zodiac een romantisch zoetsappig verhaaltje krijgt voorgeschoteld. Het is natuurlijk triest gesteld met ons aardkloot en deze boodschap sluipt toch – zonder belerend te zijn – je onderbewustzijn binnen. Een dag later kruipt het verhaal over duurzaamheid toch je bewustzijn binnen.

Dit was nooit gelukt als we naar een saai stuk hadden zitten kijken. In tegendeel, de veertig drones vliegen af en aan en ook de spectaculaire projecties aan de binnenkant van de koepel geven deze productie nog meer glans. In combinatie met de muziek en de effecten van licht en geluid krijg je echt het gevoel dat je tien jaar vooruit reist. Natuurlijk beklijft een verhaal beter als je ook af en toe wat humor er tegenaan gooit en dát kun je rustig overlaten aan Dennis Willekens (in de rol als poortwachter de stier) en Hilke Bierman (Marcia).
Een glansrol was volgens ons weggelegd voor Marie Körbl die op sierlijke wijze een vleugelloze vlinder speelt en haar weg al dansend vindt. Het tegengas krijgen we van de ‘duivel’ Tox gespeeld door Robin van den Heuvel.

Slim aangepakt is het draaiende podium die samen met de vier kleine platforms met trap links en rechts, voor en achter goed gebruikt worden zodat niemand in de zaal iets in de zaal hoeft te missen. Pure 360 graden beleving dus en dat maakt Zodiac als productie nog sterker. Prachtige liedjes waarin soms ook op vernuftige wijze gebruik werd gemaakt van regeltjes uit bekende Nederlandse liedjes. Jammer is wel dat de galm in deze koepel soms zo sterk is, dat woorden soms daarin verdrinken. Je oren maken overuren in de ruim twee uur tijd dat de voorstelling duurt.

Toch mogen we concluderen dat producent Peet Nieuwenhuijsen – die al 35 jaar met dit idee liep en toen echt nog niet aan drones dacht – zeer trots mag zijn op het resultaat dat zelfs hij niet had durven dromen nu tot zeker eind augustus is deze prachtlocatie te zien is. Een confronterende musical, uniek in zijn soort! Daar mag zeker het glas op geheven worden!

Met regie van William Spaaij, teksten van Dick van den Heuvel, choreografie door Stanley Burleson en muzikaal leider Marnix Wetzer.

Meer info
Website Zodiac de musical >

Bekijk hier onze video reportage van Zodiac.

Zoeken

Zoekresultaten voor:

We gebruiken dit voor de volgende doeleinden: analyseren van de activiteit op de website, integreren van social media, personaliseren van content en marketing, informatie op een apparaat opslaan en/of openen, gepersonaliseerde advertenties, advertentiemeting, inzichten in het publiek en productontwikkeling. We kunnen ook je precieze geolocatie gegevens gebruiken, indien je daar toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in. Je keuze geldt voor deze website en kun je opnieuw aanpassen door de cookies te verwijderen uit je browser en onze website opnieuw te bezoeken. Deze banner zal vervolgens opnieuw getoond worden. Lees meer in ons privacybeleid.